De Hulp- en Klussendienst: uw betrouwbare partner voor kleine klussen

In februari bestaat de Hulp- en Klussendienst 22 jaar. Met Jan Veenstra als werkcoördinator en vast gezicht is de dienst al jarenlang een betrouwbare partner voor kleine klussen in en rond huis. De Hulp- en Klussendienst is er voor inwoners van de gemeente Houten met een beperking, 55-plussers en mantelzorgers.

Goed werk en een vertrouwd gezicht

“Zo’n 22 jaar geleden is dit initiatief door de gemeente Houten in het leven geroepen: een betaalbare klussendienst voor ouderen. We werken met een team van zeven vrijwilligers, waarvan vier tuinvrijwilligers en drie klusvrijwilligers. Als werkcoördinator regel ik onder andere de planning en zorg ik voor de nacontrole en een goede afronding”, vertelt Jan.

Het geheim van de Hulp- en Klussendienst?

Jan: “We leveren goed werk en zijn duidelijk in wat wel en niet kan, zodat we allemaal de juiste verwachtingen hebben. We leveren geen half werk. En daarnaast is er het sociale aspect. Ik let altijd goed op dat een al bekende vrijwilliger naar onze cliënt gaat en dat er een juiste klik is. Wederzijds vertrouwen staat voorop; je komt toch bij mensen thuis. Het is belangrijk dat die zich veilig voelen. Zo ga ik bij een nieuwe vrijwilliger altijd de eerste keer mee.”

Vijftien jaar trouwe dienst

Mevrouw Van Heukelom is 92 jaar en woont in de gemeente Houten. Ze maakt gebruik van de Hulp- en Klussendienst. Mevrouw is zeer te spreken over het geleverde werk én de vrijwilligers die de klussen uitvoeren: “De mensen die komen zijn allemaal goed: ze leveren heel net werk en zijn goed met mensen. Het voelt vertrouwd en ze helpen mij enorm.”

Mevrouw schakelt de hulp van de dienst al vijftien jaar in. Via een vriendin hoorde zij van het bestaan van de dienst. In de loop van de jaren hebben Jan en zijn team uiteenlopende klussen uitgevoerd: van het vervangen van keukenkastjes, het bekleden van de trap tot aan het tuinonderhoud. “Ik hield eerst de tuin zelf goed bij, maar ik ben nu echt te bang om voorover te vallen met bukken. Jan komt twee keer per jaar, doet het zwaardere werk en maakt alles netjes. Het is heel fijn dat dit zo kan. Ze zijn niet de duurste en leveren echt keurig werk. Het is ook nog gezellig: even kletsen, kopje koffie”, vertelt mevrouw Van Heukelom.

Een uitkomst voor ouderen

Jan merkt dat de Hulp- en Klussendienst een uitkomst is voor veel cliënten. Mensen kunnen niet altijd rekenen op hulp uit hun omgeving, bijvoorbeeld omdat kinderen zelf nog werken en druk zijn of ver weg wonen. Cliënten willen hun omgeving niet altijd belasten met klussen in en om hun huis. Mevrouw Van Heukelom herkent dit: “Ik heb niet veel familie meer. De familieleden die ik heb, hebben allemaal hun eigen leven. Mijn dochter helpt mij al ontzettend veel, bijvoorbeeld met de boodschappen. Ik wil haar niet ook nog voor extra klussen vragen. Als de klussendienst er niet was geweest, had ik allemaal losse bedrijven moeten bellen. Dat is weer veel gedoe en geeft veel onrust. Jan en zijn vrijwilligers zijn voor mij echt een uitkomst.”

Tuinvrijwilligers gezocht

Naast mevrouw Van Heukelom weten meer inwoners van de gemeente de Hulp- en Klussendienst goed te vinden. En dat vertaalt zich in meer dan genoeg werk voor Jan en zijn team. Daarom zijn er extra tuinvrijwilligers nodig.

Jan: “We hebben een gezellig, divers team van zeven vrijwilligers in de leeftijd van 36 tot 82 jaar. We zoeken mensen met groene vingers die graag wat voor een ander willen betekenen. Lekker in de buitenlucht aan de slag met een praatje hier en daar.”

De werktijden zijn van 09.00 uur tot 12.30 uur en de inzetbaarheid is flexibel en in overleg. Lijkt het je leuk om tuinvrijwilliger te worden bij de Hulp- en Klussendienst? Bel of mail Jan Veenstra voor meer informatie of aanmelding. Jan is bereikbaar op 030 700 15 00 en via klussendienst@vanhoutenenco.nl.